Begravningsplatsen i Petalax

Begravningsplatsen i Petalax.

Petalax kyrktået 11, 66240 Petalax

Gamla och nya begravningsplatsen

Petalax gamla och nya begravningsplats ligger vid kyrkan. Den äldre delen (G1-G3) närmare kyrkan och den nyare delen (N1-N2) längre österut. Lediga gravplatser finns i huvudsak på nya delen.

Minneslunden

Sedan november 2018 finns det en minneslund på gravgården. Minneslunden är uttryckligen en urnlund, där urnorna alltid grävs ner. Ingen aska strös ut i lunden. Runt minnesstenen finns plats för ljus och blomvaser. Tanken är att ingen ska veta exakt var i lunden urnorna är nedsatta. Därför närvarar de anhöriga inte då urnan grävs ner. Om man istället vill placera en urna i en vanlig gravplats är det möjligt precis som tidigare.

Info om minnelunden i Petalax

En ny minnessten är planerad till minneslunden, då den gamla snart är full (med reserverade plaster för namnplakat). Den nya minnesstenen var beräknad att levereras hösten 2023. Tillverkaren har tyvärr ännu inte fått tag på tillräckligt stort material till stenen. Just nu överväger vi olika alternativ för hur vi ska gå vidare. Vi beklagar dröjsmålet!

Läge på kartan

Tillgänglig plats Tillgänglig plats